lördag 28 december 2019

Årets bästa låt!

Visst kan man identifiera Kents DNA när Peter Jöback och Moonica Mac framför Jocke Bergs låt - Räven och tomten. En underbar låt. Då jag inte hittar texten på nätet, tog jag mig friheten att lyssna in och skriva ner den. Håll till godo. Den nio minuter långa Astrid Lindgren-sagan kan du se på SVT-Play ett litet tag till. Gå dit och sök dig fram... En klart sevärd animerad kortfilm.





Räven och tomten (text)
Räven tassar över snön
mellan hagens björk och rönn
Alla stjärnorna dom gnistrar, blänker

Vinden viner över sjön
En frusen spegel av en dröm
Vintergatan som kristall
15 grader kallt

En rad av spår går över fälten
Jag följer med, följer du med?

Allt det där du gav till mig då
är sånt man bara ger sin allra bästa vän
Dom orden som jag sa till dig då
kan jag aldrig nånsin ta tillbaks igen

Men jag menar vad jag sa
Jag säger oftast ingenting
men i dag - menar jag vad jag sa
Vi har det stora äventyret kvar

Vår landsväg går mot ingenstans
En rosig kind, en sista dans
Vinternatten är så ljus
Bara jag och du

Och ett rävspår över fälten
Jag följer dig, följer du mig?

Och allt det där du gav till mig då
är sånt man bara ger sin allra bästa vän
Dom orden som jag sa till dig då
kan jag aldrig nånsin ta tillbaks igen

Men jag menar vad jag sa
Jag säger oftast ingenting
Ingenting

Men allt det där jag sa till dig då
kan jag aldrig nånsin ta tillbaks igen
Och allt det där vi har mellan oss två
har man bara med sin allra bästa vän

Jag menar vad jag sa
Jag säger oftast ingenting
men i dag - menar jag vad jag sa
Vi har det största äventyret kvar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar